4.Protecția mediului urban

Sectorul 6 suferă de forme de poluare diverse care ne pun viața în pericol, cei mai afectați fiind copiii.

 

Sănătatea ne este direct afectată de aerul murdar, de stresul provocat de zgomot, de mizerie, praf și chiar de aspectul Sectorului, care ne poate genera stări mentale negative, depresii. Tot ce nu se face la nivelul politicilor urbane de mediu se decontează mai târziu din bugetul Ministerului Sănătății, atunci când cetățenii devin pacienți din cauza mediului ambiant.

4.1

Salubritate

Salubritatea în Sectorul 6 lasă mult de dorit! Mai ales între blocuri, mizeria este aproape generalizată. În cei patru ani de mandat ai lui Gabriel Mutu, grămezile de gunoaie au zăcut pe spațiul public nestingherite, afectând aspectul Sectorului nostru și împrăștiind mirosuri grele.
Colectarea selectivă este doar un slogan lipit pe tomberoanele de gunoi, în realitate deșeurile fracție umedă și cele ce ar putea fi reciclate (sticlă, metal, plastic, hârtie) sunt aruncate la grămadă în mașinile de gunoi.

Cetățenii din sectorul 6 al Capitalei plătesc mai mult pentru ridicarea deșeurilor de către firma de salubrizare „URBAN“, începând cu luna aprilie. Asociațiile de proprietari ale blocurilor de locuințe au plătit, în medie, 200 de lei în plus față de lunile precedente. Micii întreprinzători (frizerii, magazine, restaurante etc.) plătesc taxe ridicol de mari raportat la cantitatea de gunoi pe care o generează.

În Sectorul 6 s-a construit enorm în ultimii ani, mai mult decât în oricare sector. De multe ori „antreprenorii“ au aruncat, cu acordul tacit al Primăriei Sector 6, deșeuri provenite din construcții pe domeniul public în zona CET Vest, în zona cartierului Brâncuși, în zona Giulești-Sârbi sau pe Șoseaua de Centură. De asemenea, pe aria Sectorului 6 aruncă deșeuri provenite din construcții și reamenajări de locuințe. Una dintre cauze este lipsa unui serviciu specializat al primăriei de colectare a acestei categorii de deșeuri.
La nivelul străzilor, numărul coșurilor de gunoi este insuficient, iar calitatea acestora (un plastic care nu rezistă) este proastă.
În tot Sectorul 6 sunt doar 12 puncte de colectare de deșeuri reciclabile. Acestea sunt atât insuficiente, cât și insalubre, fiecare dintre aceste puncte constituind o zonă unde persistă mirosurile neplăcute și șobolanii. În București, cercetările arată că 33% din gunoi ar putea fi reciclat. Legislația europeană
cere ca jumătate din această cantitate să fie valorificată prin reciclare, așadar 16,5 procente ar trebui refolosite.
Sub administrația PSD, Capitala nu are nicio șansă de a-și atinge ținta.

 

Ce și cum voi face:
• Voi implementa un sistem real de selectare colectivă ce trebuie finalizat cu recuperarea și reintegrarea în circuituleconomic a deșeurilor refolosibile!
Pentru aceasta, Primăria va contracta operatori capabili să proceseze deșeuri metalice, plastice, etc.;
• Voi introduce indicatori de calitate/ performanță în contractul de delegare a serviciului public de salubritate și monitorizarea permanentă a îndeplinirii acestora;
• Voi înființa un serviciu specializat al Primăriei pentru colectarea la prețuri rezonabile a deșeurilor provenite din construcții;
• Voi întări controlul poliției locale pentru descurajarea acelora care se debarasează de deșeuri provenite din construcții pe spațiul public;
• Voi asigura un număr suficient de coșuri de gunoi și vom derula campanii publice de informare a cetățenilor privind necesitatea respectării regulilor de igienă în comunitate (aruncarea gunoaielor și a deșeurilor în spații special amenajate în acest sens);

• Voi implementa un sistem de colectare selectivă bazat pe platformele subterane de colectare a deșeurilor. Cele 4 pubele îngropate vor fi destinate colectării selective în funcție de tipurile de deșeuri: fracție umedă/ deșeuri menajere, Hârtie/Carton, Sticlă, Plastic/Metal. Coșurile din inox, aflate la suprafață, vor inscripționate cu mesajul corespunzător fiecărui tip de deșeu, pentru a elimina orice neînțelegere în rândul locuitorilor;

În ianuarie 2020, primăria condusă de Gabriel Mutu a publicat în SICAP un anunț privind delegarea prin concesiunea serviciului public de salubrizare pentru o perioadă de opt ani, valoarea contractului fiind estimată la 991.220.062 lei. Această sumă uriașă înseamnă peste 200 de milioane de euro, aproximativ
bugetul primăriei pe 1 an de zile. Practic, peste 70.000 de euro ar trebui plătiți, în fiecare zi, de primăria sector 6, pentru asigurarea curățeniei publice. Însă Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a constatat că acest anunț conține abateri grave de la prevederile legale. Atât studiul de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea încheierii unui contract de concesionare a serviciului de salubrizare la nivelul Sectorului 6 al Municipiului București, cât și Caietul de Sarcini sunt întocmite de firma CARP MANAGEMENT & CONSULTING SRL, o firmă înființată în anul 2017, având doar un singur angajat. Practic, o firmă de apartament care a primit un contract cu dedicație.

Voi implementa un sistem de monitorizare a nivelului de încărcare a fiecărei pubele subterane în parte, facilitând astfel colectarea selectivă și eficientă a deșeurilor și, nu în ultimul rând, optimizarea costurilor. Metoda de amplasare a pubelelor în subteran reduce foarte mult suprafața acoperită, elimină mirosurile neplăcute va duce la dispariția dăunătorilor care ne amenință sănătatea din zona de colectare.

4.2

Combaterea poluării aerului

În momentul de față, monitorizarea calității aerului este incompletă. Mai multe substanțe poluante înregistrează valori peste limitele de pericol pentru sănătatea umană, iar populația nu are o modalitate la îndemână pentru a evalua în mod realist și coerent calitatea aerului pe care îl respiră.


Substanțele cele mai periculoase pentru sănătatea oamenilor sunt pulberile în suspensie PM10 și PM2,5 (praful), și dioxizii de azot și sulf (NO2 și SO2). Aceștia sunt principalii factori de îmbolnăvire a căilor respiratorii, boli care au cauzat moartea a peste o mie de adulți și copii în ultimii 10 ani. Pulberile sunt factorul principal al apariției bolilor cronice respiratorii precum astmul.
Deși există norme impuse de Organizația Mondială a Sănătății și Uniunea Europeană în ceea ce privește limitele maxime admise pentru aceste substanțe, instituția de monitorizare din București, respectiv Agenția Regională pentru Protecția Mediului București, nu înregistrează în fiecare zi acești indicatori, reducând astfel media anuală raportată.
În cursul unei zile însorite de vară o mare parte din suprafețele acoperite cu beton și asfalt se încing, ajungând la o temperatură de până la 65 de grade Celsius, producând astfel efectul de „insulă de căldură urbană“. Acest fenomen creează curenți termali ascendenți care ridică în aer particulele PM10 și PM2,5, începând de la nivelul asfaltului și terminând cu suprafețele care definesc acoperișurile clădirilor. În cazul poluării aerului cu NO2 și SO2, factorul determinant în poluarea aerului este traficul auto deosebit de intens. În cazul NO2, stațiile de monitorizare a calității aerului au înregistrat valori care depășesc valorile limite orare pentru protecția sănătății oamenilor, în special dimineața și seara, în perioadele de maximă intensitate a traficului.

Ce și cum voi face (eliminarea cauzelor poluării):
• Voi dispune efectuarea corectă a salubrizării. Primăria de sector cheltuie anual sume uriașe, ajungând uneori până la 15% din totalul bugetului de cheltuieli, pentru salubrizare și deszăpezire, calitatea serviciilor prestate în schimbul acestor sume fiind însă foarte slabă. Salubrizarea eficientă presupune aspirarea  prafului de pe drumurile publice și spălarea carosabilului și a trotuarelor pe timpul nopții, atunci când asfaltul este rece și praful se regăsește acolo;

• Voi dispune controale serioase la șantierele de construcții. Este necesară verificarea tuturor șantierelor care desfășoară activități de construcții, cu scopul de a identifica modul în care sunt respectate normele de protecție a mediului;

• Voi amenaja spații verzi la nivelul părții carosabile, acolo unde este posibil;

• Voi dispune montarea unor pergole verzi, suspendate deasupra trotuarelor. Aceste pergole suspendate sunt structuri semi-naturale alcătuite în principal din plante agățătoare precum iedera. Ele au rolul de a acționa ca un filtru care împiedică încălzirea asfaltului, dar și pentru a filtra gazele nocive emanate de traficul urban. De asemenea, ele pot disipa zgomotul produs de trafic și pot reduce poluarea fonică. Sunt relativ ieftin de amenajat, dar necesită timp pentru a
ajunge la maturitate;

• Voi amenaja cu plante perene plantațiile de aliniament de la nivelul străzilor;

• Voi reduce traficul auto conform subpunctului 1.2. al acestui program.

4.3

Combaterea poluării sonore

Motoare asurzitoare, frână, accelerație, claxoane, roți de oțel pe șine, răsuflatul ușilor de autobuz, aceasta este realitatea bulevardelor din Sectorul 6.

Poluarea fonică este o problemă majoră pentru sănătatea oamenilor. Expunerea la zgomot poate cauza enervare și perturbarea somnului, ambele având impact asupra calității vieții.
În Sectorul 6 au fost identificate peste 50 de zone de expunere, acolo unde nivelul de zgomot depășește valorile admise de legislația în vigoare pentru indicatorii nivelului de zgomot de 70 dB în regim diurn și 60 dB în regim nocturn. Astfel, se estimează că sunt afectate zeci de mii de persoane.
Principala sursă de poluare sonoră o reprezintă traficul, iar nivelul poluării fonice poate fi redus prin aplicarea măsurilor de mobilitate (dezvoltarea și modernizarea serviciilor de transport public; extinderea benzilor unice pentru transport public; realizarea unei rețele de piste pentru biciclete; amenajarea de parcări Park & ride; prioritizarea circulației pietonale în zona centrală prin lărgirea trotuarelor și amenajarea spatiilor publice; etc.).

 

Ce și cum voi face:
• Voi colecta informații legate de expunerea la zgomot sub forma unor „hărți de zgomot“ și voi comunica aceste informații publicului în timp real;
• Voi facilita implicarea activă a Poliției locale a Sectorului în sancționarea conducătorilor de autoturisme și motociclete care nu respectă standardele de poluare sonoră;
• Voi dispune anveloparea blocurilor din zonele cu zgomot inclusiv cu materiale fonoabsorbante

4.4

Eficiența energetică a clădirilor. Anvelopare de calitate pentru tot Sectorul 6

În contextul în care sistemul centralizat de termoficare se îndreaptă către colaps, este esențial să eficientizăm termic toate blocurile din Sectorul 6 pentru ca, în cazul dezastrului ce se prefigurează în zona RADET/Termoenergetica, să atenuăm disconfortul populației.Reabilitarea termică încercată de primarul Gabriel Mutu este scumpă și proastă, cu plata peste 10 ani. Blocurile care au intrat în programul de reabilitarea termică nu au fost alese transparent, criteriile reale au ținut de imagine (să fie la bulevard, să fie vizibile). Oamenii nu știu când blocul lor urmează să intre pe listă. Aceia care nu au blocurile reabilitate plătesc pentru cei pe care le reabilitează pentru că (1) lucrările sunt plătite din împrumuturi, la care se adaugă dobânda, (2) cei cu blocurile reabilitate vor plăti cota din lucrări după zece ani. 
Locatarii blocurilor care un intrat în programul de reabilitare nu cunosc costurile reale ale lucrările și nu cunosc care sunt sumele pe care le vor avea de plătit primăriei! Opacitatea este totală iar costurile lucrărilor de anvelopare sunt mult umflate!
De banii cheltuiți pentru anvelopare de către primarul Gabriel Mutu, un primar serios și cinstit ar reabilita de cinci ori mai multe blocuri în același timp! Programele de eficiență energetică în clădiri sunt instrumente foarte puternice pentru a reduce facturile pentru încălzirea și răcirea locuințelor și a clădirilor publice, implicit pentru a lăsa mai mulți bani în buzunarele cetățenilor. De asemenea, ele ajută la reducerea poluării și a emisiilor de gaze cu efect de seră, fiind nevoie de mai puțină termoficare. Alte beneficii sunt legate de confortul termic și acustic, importante pentru odihna și bunăstarea cetățenilor. Din păcate, Sectorul 6 a fost mereu codaș la cel mai important capitol al eficienței energetice în clădiri, reabilitarea termică, precum și la absorbția de fonduri europene pentru această destinație.
Exemplu de reabilitarea a unui bloc în Sectorul 6: Anveloparea unui bloc din Militari cu 4 scări și aproximativ 160 apartamente a costat, conform devizului de lucrări, 10 milioane lei. Împărțind suma la numărul de apartamente rezultă un cost de aproape 14.000 de euro pe apartament. Este o sumă imensă, umflata de multe ori. Am verificat prețurile pe piața liberă. Un apartament de 2 camere are maxim 5 pereți exteriori, adică vreo 60mp. Înmulțind suprafața de cu costul de 20€/mp, rezultă un cost real de cca. 1200 euro. Dacă mai adăugăm și ferestrele, cca 600 euro și schela maxim 300 euro/apartament, rezultă un cost aproximativ de 2100 euro. Adăugând și costurile pentru lucrări la acoperiș, la subsol și pe scările de bloc, Dacă ar fi să le împărțim pe apartament, nu pot fi mai mult de 1000 euro/pe apartament. Întrebare: Unde este diferența de 11000 euro/apartament? Lucrarea de anvelopare poate trece prin mâinile a 2-3-4 rânduri de subcontractori. Cei care câștiga licitațiile le dau mai departe altora care și ei le dau mai departe.
La ultimul capitol stăm atât de prost încât Primăria Sectorului a trebuit să ceară Primăriei Capitalei să renoveze câteva blocuri în locul său în loc să ia bani europeni, gratis. Uniunea Europeană va crește masiv fondurile acordate pentru creșterea eficienței energetice în clădiri, în cadrul planului Green Deal (mai ales prin „Valul de Renovare“ care va fi lansat în toamna lui 2020), dar și prin fondurile de revenire economică din instrumentul Next Generation EU. Sunt fonduri de zeci de miliarde pentru România pentru următorii 4 ani, din care Sectorul 6 trebuie să aibă o parte consistentă. Instituțiile cu atribuții în atragerea de fonduri europene din cadrul Primăriei Sectorului 6 vor trebui să facă față acestei provocări prin creșterea capacității instituționale de gestiune a unor astfel de proiecte majore. 

Ce și cum voi face:
• Voi crește capacitatea de absorbție a fondurilor europene, atrăgând mulți specialiști care să poată aduce și gestiona sume mari de bani din fonduri europene;
• Voi prioritiza pentru a fi reabilitate termic școlile, policlinicile și alte clădiri publice. Până în 2024 toate clădirile publice vor fi reabilitate termic;

• Voi face o evaluare corectă a impactului reabilitărilor. Avem nevoie de economii reale, verificate, nu reabilitări de fațadă! Nu ne permitem să facem lucrări  superficiale, ci e nevoie de unele prin care cetățenii vor rămâne cu mai mulți bani în buzunar;
• Vom face periodic audituri energetice pentru a vedea dacă firmele și-au făcut treaba și lucrările chiar au adus economia de energie preconizată;
• Voi publica și aplica criterii clare pentru reabilitări de blocuri și voi acorda prioritate celor locuite de persoane cu venituri mici;
• Voi dezvolta un program pentru a ajuta proprietarii de case individuale să-și reabiliteze imobilele și vom merge pe 2 direcții: (1) granturi bine condiționate
și (2) stimulente precum deducerea unei părți din valoarea lucrărilor din impozitele datorate primăriei.
Criteriile după care vor fi alese blocurile reabilitate vor trebui clarificate mai bine, pentru a evita situații precum cele în care anumite blocuri au fost „mutate“ mai în față pe lista inițială. Va trebui să dăm o atenție deosebită clădirilor locuite preponderent de persoane vulnerabile, în special pensionari.